dagens....

Ja då kanske vi ska summera dagen som varit, red Josses lilla häst, han var inte helt nöjd med tillvaron, vet inte om det berodde på dagen, nya tvådelade bettet eller vad det var. Men ngt bra ska ju komma ur det sämre och han satte fina bitar av en skänkelvikning, klarade lite öppna och även embryon till en sluta! Mkt duktigt

Sen vidare till en mack o tanka, till stallet för att mocka, sen hem.

Åt lite god korv stroganof, körde till stallet igen för Vet. skulle komma snart.

Började med att gå på rakt spår infor kiro-behandlingen. Både skritt o trav, sen jobb på lina i padocken. Skritten såg fin ut, traven i vänster varv helt ok för en gångs skull, men traven i höger varv såg ut som hej kom o hjälp mig. Hon är halt på v.bak enligt vet. Hon ville då göra böjprov på båda bak, ingen reaktion förrutom den 1grads hältan som sågs på böjt spår. Hon fick liksom inte med sig v.bak helt. Vet trodde att det satt högt upp.

Vidare till kiro-behandlingen. Satt fast mest på högersidan av nacken, men även på vänster. Har för mig att det antingen var C2 och C3 eller C3 och C4, minns inte riktigt.
Ojämt musklad i länd på höger sida ( som jag tyckt mig känna vid ridningen) Satt fast ordentligt i vänstra höften/korset(vilket hältan kunde bero på, men kunde inte säga säkert) Men vet. lossade upp alla spänningarna ordentligt och jag fick en väldigt rörlig häst, hon gungade så fint från svans till öron.

Men prognosen då?
Jo ska rida på som vanligt efter hennes nivå för tillfället, blir inte hältan bättre såa bör hon åka in och kikas på om 10-14dgr.
Iom ryggen ska hon motioneras så mkt som möjligt för att hållas igång.
Fick lite stretchövningar för rygg, länd och kors som ska göras så gott som varje dag.

Hoppkarriären är slut för Loffsan, ska hålla oss bara till cavaletti då hon troligtvis är för sliten för de större grejjerna. Kan ju förklara varför hon vägrat på de större hindrena vid löshoppning. Men att inte hoppa passar mig alldeles utmärkt då det verkligen inte är min grej längre.

Hoppas på att hon frisknar till, skulle rida henne redan imorgon och höra av mig om hon vart sämre.

Är väldigt nöjd med denna veterinären faktist.

Foderinpackningen i munnen såg också mkt bättre, fanns lite hösilagedär, men ingen inflammation iaf. Så nästa koll för tänderna blir i slutet på sommaren.

Hon hade en tandskada precis i det området foderfickan fanns så det kunde ha med det att göra.


Jaja ska bli väldigt intressant att prova rida henne imorgon, tror jag ska ta henne ngt varv på linan först bara så att hon inte ser helt hemsk ut.

Natti natt

Kommentarer
Postat av: Linnéa

SV JANNIKE; Förlåt för den dåliga uppdateringen, jag i ett nötskal. Vad sägs om nu på onsdag för ett Vellingeblomman besök? :)

2010-03-28 @ 18:02:42
URL: http://870821.blogspot.com
Postat av: Nina

Han står på Lundegård. =)



Kan kolla på http://www.lundegard.nu/

2010-03-28 @ 21:14:30
URL: http://ncn.blogg.se/
Postat av: Matilda

Tack! :D

Jag rider mycket och fodrar mycket. Hehe.

De går rätt rejäla pass och hoppar ganska mycket styrke och smidighetsövningar, sen är jag ute och galopperar och klättrar mycket. :)

De äter rätt mycket hö, inte några ENORMA mängder a la 20 kg om dagen men typ så att de har och pilla i hela tiden, de är ute minst 8 timmar om dagen i stora kuperade gräshagar (även om de kan vara inne stund och luncha efter ridning, men sen åker de ut igen). Jag fodrar med Dodson & Horrell Staypower müsli, vanlig helhavre, foderjäst och lite betfor till vissa.

Hoppas detta var någolunda vad du tänkt dig för svar. :)

2010-03-29 @ 22:17:53
URL: http://showjumper.blogg.se/
Postat av: Matilda

Nä suck då är det svårt! Är hon väldigt rund? ;)

2010-03-30 @ 14:10:18
URL: http://showjumper.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0